شنبه 5 فروردين 1396   17:54:45
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
یادداشت

1395/11/9 شنبه
واگذاری های موفق امسال
سومین دور واگذاری جایگاه‌ها در حالی روز 24 بهمن ماه انجام می‌شود که دو دور قبلی آن کاملا موفقیت‌آمیز بود و تمام جایگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شدند. علاوه بر این واگذاری‌ها با قیمت‌هایی بیش از آنچه تصور می‌رفت انجام شد تا همین امر امیدها را برای مزایده موفقیت‌آمیز دیگر افزایش دهد. قطار واگذاری جایگاه‌های سوخت در سال جاری به سومین مزایده رسید. نخستین مزایده در تاریخ 5 شهریور و با عرضه 99 جایگاه آغاز شد.
از میان این جایگاه‌ها 68 جایگاه مشتری داشت که حدود 330 پاکت برای این جایگاه‌ها ارسال شد که نشان‌دهنده پنج متقاضی برای هر جایگاه‌ بود که حاکی از استقبال خوب و مناسب از این طرح است. این مزایده 6 ساعت زمان برد حال آنکه حداکثر زمان مزایده‌های پیشین یک ربع بود. قیمت پایه ارایه شده در دور اول، 230 میلیارد تومان بود که قیمت نهایی آن با افزایش حدود 40 درصدی به 323 میلیارد تومان رسید. در مزایده دوم که در تاریخ 22 آذرماه برگزار شد نیز 40 جایگاه عرضه شدند و در نهایت برای 25 عدد از آنها پیشنهاد قیمت آمد.

نکته مهم این است که برای این 25 جایگاه 270 پاکت رسید که امری بی‌سابقه محسوب می‌شود. قیمت پایه این جایگاه‌ها 140 میلیارد تومان بود و سر آخر مجموعا 180 میلیارد تومان به دست متقاضیان رسید. در این میان نکته حایز اهمیت آن است که تمام واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بود و شرکت‌های شبه‌دولتی یا عمومی اساسا در این اتفاق حضور نداشتند که خود خبری نوید بخش است. مزایده آینده، در تاریخ 24 بهمن ماه برگزار می‌شود و در آن 60 جایگاه برای فروش عرضه می‌شوند. این جایگاه‌ها در 13 استان کشور توزیع شدند که در استان تهران 15 جایگاه، خوزستان 14 عدد، هرمزگان هشت تا و فارس و آذربایجان غربی هم هریک پنج جایگاه برای ارایه به بخش خصوصی معرفی شدند.

قیمت پایه این مزایده 380 میلیارد تومان اعلام شده که با توجه به رویه‌ای که در مزایده‌های قبلی بود و همچنین مراجعاتی که تاکنون به سازمان شده، پیش‌بینی می‌شود مزایده آتی نیز با استقبال گسترده مواجه شود. دلایل موفقیت سه مزایده گذشته ناشی از چند دلیل مهم است. یکی آنکه قیمت جایگاه‌هایی که به فروش می‌رسند قیمت‌هایی است که بسیاری از مردم می‌توانند آن را تامین کنند و جز برخی از جایگاه‌های شهر تهران که گران‌تر هستند، جایگاه‌های دیگر، به طور میانگین سه تا چهار میلیارد تومان قیمت دارند. این در حالی است که روز گذشته پتروشیمی دماوند با قیمت 800 میلیارد تومان عرضه شد که طبیعتا چنین مبلغی را هر کسی نمی‌تواند تامین کند.

قیمت جایگاه‌ها طوری تعیین شده که علاوه بر قیمت کارشناسی شده، تعدیل‌هایی صورت گرفته که نهایتا به سود مشتری تمام می‌شود. از سوی دیگر نحوه پرداخت هم به این شکل است که سی درصد آن نقدی است و مابقی در اقساط دو، سه و چهار ساله پرداخت می‌شوند و همین امر سبب می‌شود که متقاضی فشار ناگهانی تحمل نکند. همچنین از آنجایی که جایگاه سوخت نیاز به بازاریابی ندارد، متقاضی از هزینه‌های تبلیغاتی هم خلاص می‌شود و خیلی زود می‌تواند به سوددهی برسد.

نکته دیگری هم وجود دارد و هر چند اعلام عمومی نشده، ولی سازمان خصوصی‌سازی به متقاضیان گفته اگر جایگاه سوختی امکان تکمیل داشته باشد مانند اینکه کارواش ایجاد کند، یا تعمیرگاه و هر کاری که به جایگاه سوخت مرتبط باشد، مساعدت می‌شود و روال آن می‌تواند طی شود و مجوزهای آن اخذ شود که همین امر سطح سوددهی را بالاتر می‌برد.

به هر روی اعتماد و دل و جرات به بخش خصوصی بازگشته و حالا دیگر آنها سازمان خصوصی‌سازی را به عنوان مدافع خودشان می‌بیند و در دو سال گذشته میزان مراجعات بخش خصوصی افزایش یافته است. در سال جاری هیچ شرکتی به بخش شبه‌دولتی واگذار نشده و 100 درصد آن به بخش خصوصی واقعی داده شده که این ناشی از سیاست‌های دولت و سازمان است که توانسته بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری متمایل کند.

جعفر سبحانی؛ مشاور سازمان خصوصی سازی

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ