جمعه 30 تير 1396   17:05:38
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
مقالات

* حسین ناطقی

نگرانی از آینده و مخاطرات پیش رو، انسان را وادار به شناسایی روشهای مقابله با عواقب احتمالی می نماید؛ از جمله روشهایی که انسان برای رویارویی با خطرها و تامین شرایط اقتصادی، روانی و ... خود فراهم آورده، ابزار بیمه است.

امروز دیگر خدمات بیمه ای منحصر به ارائه خدمات درمانی و در سطح بالاتر بیمه های زندگی با خدمات ساده نیست؛ بلکه با توسعه بازارها و هم پوشانی خدمات برخی نهادها مانند بانکها در ارائه برخی خدمات که از نظر بازدهی شبیه سرمایه گذاری در بیمه های عمر و زندگی است، این رقابت بیشتر معنی پیدا می کند.

طرحهایی نظیر سپرده سرمایه گذاری گنجینه سپهر، مسکن جوانان و پوششهای خسارت محصولات کشاورزی توسط بانکها از جمله هم پوشانی هایی است که تلاش بیمه ها برای تنوع بخشی و معرفی ابزارهای جدید بیمه ای را بیشتر میطلبد.

بر اساس آماری که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، حق بیمه دریافتی بیمه ها در سال 1394 در بخش بیمه های عمر و زندگی 9 هزار 313 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال ماقبل 5 هزار و 547 میلیارد ریال بوده است.

رشد 68 درصدی عملکرد صنعت بیمه در بخش بیمه های عمر و زندگی حاکی از نگاه ویژه دولت و نیز فرهنگ سازی شرکت های بیمه طی سالهای اخیر دارد.

همانطور که ملاحظه می شود، امروزه بیمه های عمر و زندگی که به نوعی پشتوانه و سرمایه گذاری مطمئن با بازدهی نسبتا مطلوب بحساب می آید بشدت در حال گسترش است ولی بنظر میرسد بیمه های خصوصی در ارائه کامل تر و خدمات بیشتر و جذب بیشتر مشتری موفق تر بوده اند؛ حقیقتی که با توجه به مشکلات گریبانگیر برخی بیمه گران خصوصی طی سالیان اخیر و سرگردانی بیمه گذاران، به طور طبیعی، نگرانی هایی را برای مردمی که قصد خرید بیمه های عمر و زندگی دارند دامن میزند، در حالیکه باید این اطمینان را به بیمه شوندگان داد که در همه جای دنیا بیمه های عمر و زندگی از نوع "بیمه اتکایی" محسوب
می شود و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای شرکت بیمه گر، شرکت بیمه پشتیبان بنابر تصمیم و خواست بیمه گذار مبنی بر ادامه یا بازخرید سرمایه گذاری، تمامی مسوولیتهای حقوقی و مالی بیمه گر را متعهد و متقبل می شود.

در جمهوری اسلامی هم طبق قانون، این اطمینان و نیز تعیین بیمه پشتیبان، توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران که نقش نظارتی و حاکمیتی بر کلیه شرکتهای بیمه ای اعم از دولتی و خصوصی را برعهده دارد، صورت می گیرد و تمامی شرکتهای بیمه ای بخشی از حق بیمه های دریافتی از بیمه گذاران بیمه های عمر و زندگی را نزد این بیمه به ودیعه می گذارند.

بنابراین درحال حاضر بهترین و منطقی ترین گزینه برای سرمایه گذاری مطمئن و با بازدهی بالاتر از نرخ تورم خرید بیمه عمر و زندگی می باشد که می تواند حتی در صورت شرایط عدم ثبات اقتصادی تضمین کننده بازگشت اصل و سود مناسب سرمایه باشد.

با نگاهی به آمار و ارقام مربوط به میزان فروش این نوع بیمه ها در سالهای اخیر می توان نتیجه گرفت فرهنگ سازی و آشناسازی مردم از سوی بیمه ها برای استفاده پوشش های بیمه ای توانسته تاثیرگذاری مناسبی در ترغیب عامه مردم برای استقبال از این نوع خدمات بیمه ای داشته باشد که این بیش از هر چیز، لزوم برنامه ریزی به منظور استفاده هر چه بهتر از پتانسیل و فرصت ایجاد شده را آشکار می کند.

این امر همچنین تاکید مجددی بر نقش حاکمیتی و نظارتی بیمه مرکزی مبنی بر لزوم اطمینان بخشی به مردم در خصوص صیانت و حفظ حقوق مالی بیمه شوندگان است.

همچنین شرکتهای بیمه برای استمرار برتری خود نسبت به سایر رقبا در حوزه سرمایه گذاری، باید در جهت به روز رسانی خدمات و ایجاد مشوق های جدید و جذاب تلاش بیشتری کنند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

نسخه قابل چاپ