پنجشنبه 30 شهريور 1396   13:02:17
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
یادداشت

* حسین ناطقی 

پیگیری و تلاش مداوم دست اندرکاران حرفه روابط عمومی، سرانجام پس از سالها به نتیجه رسید و جامعه بزرگ روابط عمومی ایران، صاحب یک روز ملی بنام روابط عمومی و ارتباطات در تقویم شد؛ روزی که از حسن اتفاق و سلیقه، مصادف با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی در سطح جهانی انتخاب شده است و بدیهی است که اساساً تعیین روزی مختص حرفه روابط عمومی، در گستره جهانی، و همگامی تصمیم گیران کشور ما با آن، بیش از هر چیز، نشانه اجماعی بین المللی در خصوص نقش برجسته و مهم روابط عمومی در سازمانها و نهادهای بخش های عمومی و خصوصی است.

روابط عمومی (ترجمه واژه انگلیسی Public Relations) به عنوان آینه تمام نمای سازمان قابل تعریف است؛ تعریفی کلاسیک و کوتاه از روابط عمومی که مفاهیم مهمی در خود نهفته دارد و از همه مهمتر، همان آینه گی؛

آینه گی، صفتی است بایسته روابط عمومی که بیش از هر چیز، یادآور و گوشزد کننده لزوم رعایت صداقت و رو راستی با مخاطبان سازمانها در هر رده خدماتی، تولیدی، دولتی و خصوصی است؛ مخاطبانی که می توانند دایره محدود مشتریان یک موسسه کوچک خدماتی تا مخاطبانی به وسعت چند ده میلیونی یک برند محبوب یا گستره مخاطبان یک دستگاه بزرگ دولتی را شامل شود.

در راستای ایفای وظایف روابط عمومی که در تعریف مزبور مستتر است، وظیفه یک واحد روابط عمومی، انتقال نظریات و توقعات مردم از سازمان به مدیریت و بالعکس، انتقال نظرات و گزارش عملکرد مجموعه و ریاست سازمان به مردم است؛ وظیفه ای که از ابتدای شکل گیری روابط عمومی ها در حال انجام است و در این مسیر تنها روش و ابزار انجام آن تنوع و گسترش یافته است.

حرفه روابط عمومی در عصر کنونی همزمان با پیشرفت تکنولوژی های الکترونیکی ارتباطی، وارد دوره ای جدید شده که می توان آن را "روابط عمومی نوین" نامید؛ دوره ای که سرعت و زمان انتشار اطلاعات در آن حرف اول را می زند.

در این راستا، اهمیت، نقش و کارکردهای اطلاع رسانی در روابط عمومی بیشتر آشکار می شود. امروزه روابط عمومی ها با ایجاد محتوای جدید امیدوار هستند که شاید "اطلاع" دیگری به اطلاعات موجود بیفزایند و گامی دیگر در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی بردارند.

اطلاع رسانی، ضرورت انکار ناپذیرروابط عمومی است اما صداقت و امانت داری در انتقال و انعکاس اخبار یکی از مهمترین شاخص ها و ویژگیهای روابط عمومی های کارآمد و موفق محسوب می شود.

روابط عمومی ها باید در اطلاع رسانی، بالاترین استانداردهای صداقت را در نظر بگیرند، بدون توجه به اینکه دیگران چه می کنند. این بدان معناست که باید روابط عمومی ها در تصمیم گیری هایشان شفاف بوده و صداقت در اولویت کارشان قرار داشته باشد، و آنچنان که "آرتور دابلیو پیج" اشاره می کند: "حقیقت" را بگویند و آن را با "عمل" ثابت کنند.

استانداردهای اخلاقی در جریان اطلاع رسانی روابط عمومی، ما را به سمت حفاظت و پیشرفت جریان آزاد اطلاعات درست و قابل اعتماد هدایت می کنند، از تضاد علایق دور کرده و اطلاعاتی را آشکار می نمایند که عموم مردم برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه به آن نیاز دارند.

امید است با بکارگیری رویه صداقت و شفافیت در حوزه اطلاع رسانی، بتوان این فرهنگ را در مخاطبان و در سطح بالاتر در کل جامعه گسترش داد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

نسخه قابل چاپ