به گزارش شادا، محمد برزگری، سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی، در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات تسهیلات جدید مالیاتی و رویکردهای سازمان در راستای هوشمندسازی فرآیندهای مالیاتستانی پرداخت.
وی تأکید کرد که هدف اصلی، تسهیل امور مودیان و کاهش هزینههای اداری است.
برزگری با اشاره به اهمیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، تصریح کرد: مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با مساعدت حداکثری از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام میشود. استفاده از این تبصره، هم به کاهش هزینههای وصول برای سازمان امور مالیاتی کمک میکند و هم به کاهش هزینههای حسابرسی برای مودیان منجر میشود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در تبصره ماده ۱۰۰ امسال، امکان اعمال معافیت برای فعالیت دارای مجوز اشخاص حقیقی نیز فراهم است. این اقدام نشاندهنده حمایت سازمان از فعالان اقتصادی خرد و متوسط است.
سرپرست معاونت هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی درباره پذیرش اظهارنامههای مودیان، گفت: چنانچه مودیان، مالیات مقطوع را نپذیرند و برای ارائه اظهارنامه مراجعه نکنند، همان مالیات مقطوع برای آنها اعمال میشود و مشمول پرداخت جریمه عدم تسلیم اظهارنامه نمیشوند. این رویکرد، انعطافپذیری بیشتری را برای مودیان فراهم میآورد.
وی همچنین به "اظهارنامه پیشفرض" اشاره کرد و افزود: برای افراد بالای سقف فروش سالانه تبصره ۱۰۰، با همان تسهیلات تبصره به عنوان کمریسک مورد پذیرش قرار میگیرد و مالیاتشان قطعی میشود.
برزگری ادامه داد: در صورت تأیید اظهارنامه پیشفرض توسط مودی، اظهارنامه او در راستای اجرای ماده (۹۷) قانون، کمریسک تلقی شده و قطعی میشود و بنای نظام مالیاتی پذیرش خوداظهاری مودیان است.
سرپرست معاونت هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی به گامهای سازمان در جهت هوشمندسازی نیز پرداخت و تأکید کرد: پیامکهای سازمان امور مالیاتی صرفاً با سرشماره MALIAT ارسال میشود و برای مودیانی که مالیاتشان صفر میشود نیز پیامک با همین سرشماره ارسال میشود. این اقدام، به افزایش امنیت و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی کمک میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر امکان انجام خدمات مالیاتی از طریق سکوهای داخلی و درگاه خدمات الکترونیک، شرکتهای معتمد نیز به کمک مودیان مالیاتی میآیند. این رویکرد چندکاناله، دسترسی مودیان به خدمات مالیاتی را تسهیل میکند و از بار مراجعات حضوری میکاهد.